trochę o prądzie w CA

Coś nie gra...nie gada i nie brzdąka... Poszukaj, popytaj...a znajdziesz na to lekarstwo.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
KrisPrG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1813
Rejestracja: 2008-12-03, 18:32
Marka/model:: AUDI A4
Typ: B5
Oznaczenie Silnika: AJM
Rocznik: 2000
GaduGadu: 10995327
Lokalizacja: Pruszcz Gdański
Kontakt:

trochę o prądzie w CA

Post autor: KrisPrG » 2009-12-22, 01:16

Prąd w samochodzie
Zbudowanie sprawnie działającego systemu audio w samochodzie wymaga pewnej wiedzy z zakresu elektryki. Może to i oczywiste, ale warto sobie ugruntować wiedzę.


ELEKTRYKA W SAMOCHODZIE

Na elektrykę w samochodzie składa się mnóstwo części, jednak nas interesują w tym momencie konkretnie akumulator i alternator. Napięcie w tym systemie wynosi 12 volt i jest to prąd stały. Gdy samochód nie jedzie, źródłem prądu jest akumulator. Natomiast gdy samochód się porusza, głównym źródłem jest alternator. Ważne jest, by to rozróżniać. Podstawowymi funkcją akumulatora jest uruchomienie samochodu i dostarczanie prądu gdy ten się nie porusza (np. do zestawu car audio). Akumulator samochodowy może wydawać się niegroźny, ale jego nieodpowiednie traktowanie może skutkować zapaleniem samochodu.

PAMIĘTAJ: Gdy majstrujesz coś przy swoim zestawie car audio, zawsze odłączaj ujemny biegun od akumulatora!

W zależności od modelu samochodu i jakości systemu elektrycznego, zdarza się, że Twój nowy wzmacniacz i dwa subwoofery nie mają po prostu mocy. Jeżeli często pada Ci akumulator po założeniu nowego zestawu car audio, możesz mieć problemy z elektryką. Jeżeli fachowiec, do którego powinieneś się zgłosić, nie stwierdzi usterki, pora na usprawnienie zasilania w samochodzie! Jest kilka możliwości:


DODATKOWY AKUMULATOR

Wielu ludziom wydaje się, że dodanie dodatkowego akumulatora rozwiąże ich problemy z elektryką. Jeżeli jeden akumulator był prawie dobry, to dwa akumulatory będą całkiem dobre. Zgadza się? Nie! Pamiętaj, że funkcją akumulatora jest włączenie samochodu i dostarczanie prądu gdy ten nie jedzie. Dodanie dodatkowego akumulatora zwiększy tylko czas grania twojego sprzętu na parkingu podczas postoju. Jednak gdy już ruszysz drugi akumulator będzie kolejnym obciążeniem dla alternatora, który i tak jest w kiepskim stanie. Jeżeli chcesz jednak dołożyć drugi akumulator (lub wymienić obecny na mocniejszy) nie oszczędzaj na nim.


LEPSZY ALTERNATOR

Gdy akumulator w Twoim aucie rozładowuje się nad wyraz często, może to być spowodowane tym, że alternator nie nadąża z „produkcją“ prądu, który jest zużywany na bieżąco (np. przez system car audio) Wtedy ten niedobór pobierany jest z akumulatora, co znacznie zmniejsza jego żywotność . Zasięgnij porady specjalisty, zanim zainwestujesz w nowy alternator. Może się okazać, że nie koniecznie będzie pasował do Twojego auta.



KONDENSATOR

Kolejną możliwością jest zastosowanie kondensatora. To urządzenie działa niczym „magazyn prądu“ W razie nagłego zapotrzebowania na prąd np. mocnego basu , kondensator „wpuszcza“ go do układu. Jeśli światła Twojego auta ściemniają się, czy mrugają gdy słuchasz głośno muzyki, kondensator może być rozwiązaniem. Dostarczy on Twoim wzmacniaczom brakującej energii. Kondensator może dostarczyć prąd znacznie szybciej niż akumulator, jest to związane z mniejszym wewnętrznym oporem elektrycznym. Zapobiega również skokom napięcia.
montaż Car Audio, panele pod głośniki (A 80,90) - ZAPRASZAM - KLIK

Awatar użytkownika
marasss2
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1175
Rejestracja: 2009-06-27, 14:25
Marka/model:: Audi S3
Typ: 8L
Oznaczenie Silnika: BAM
Rocznik: 2002
Lokalizacja: Starogard Gd
Kontakt:

Post autor: marasss2 » 2009-12-27, 13:55

Kris pięknie przedstawił wszystko i bardzo czytelnie ja tylko dodam od siebie że rozłanczanie aku to nie zawsze najlepszy pomysł bo w nowszych modelach aut resetują się niektóre ustawienia np u mnie przestaje działać domykanie szyb i trzeba od nowa adoptować przepustnicę a to jeżeli ktoś nie ma komputera to kończy się wizytą u mechanika :-(Pewniejszym sposobem jest wyjecie bezpiecznika idącego na plusie do CA.
Kolejną ważną sprawą jest kwestia kabelków bo jak wiadomo każdy zestaw jest tak dobry jak jego najsłabsze ogniwo bo co z tego że mamy alternator 120A kondensator 2F i super żelowy akumulator jak kable idące do wzmacniaczy gubią nam połowę prądu. A wiec jak każdy z fizyki pamięta każdy przewodnik elektryczny stawia jakiś opór, tak też jest z kabelkami. Zbyt mały w przekrój kabla w stosunku do jego długości będzie kończył się spadkiem napięcia w chwili np. uderzenia basu (pobór dynamiczny) nawet do kilku V, mówiąc jaśniej na akumulatorze napięcie będzie 14,4V a na wzmacniaczach już tylko 13,2V. Przypomnę, że mniejsze napięcie równa się mniejsza moc oddawana przez wzmacniacz nie wspominając o zniekształceniach.
Częstym błędem jest podawanie tylko średnicy czy tez pola przekroju kabelka bez podania długości tego przewodu. Jeden kabelek będzie dobry na odcinku 2 m ale przy tym samym poborze na odcinku 5 m może już powodować spadki napięcia. Pomocna morze być tabela obrazująca jaki kabelek do jakiego poboru prądu się nadaje.
Mam nadzieję ze trochę objaśniłem co z czym się je :)
A nie wyjaśniłem tabelki to co jest w środku to maksymalne długości kabla w metrach, tabela jest tak zrobiona by spadek napięcia nie był większy niż 0,5V.
Załączniki
kabelki.jpg
Ostatnio zmieniony 2009-12-27, 15:43 przez marasss2, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość